وبلاگ

جایی که اخبار بروز منتشر می کنیم

آیا نوشتن متا دیسکریپشن برای تمام صفحات سایت لازم است؟ 

تیم تحریریه گیلاس

با گیلاس بی نهایت خود را بسازید

دسته بندی:

IT

زمان انتشار:

۰۹ بهمن ۱۳۹۷

مدت زمان مطالعه:

۸ دقیقه

نویسنده:

تحریریه گیلاس

تعداد بازدید:

۳۲ بازدید

تعداد دیدگاه:

بدون دیدگاه

وبسایت و اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی

آخرین سطح تکنولوژی برای راه اندازی فروشگاه آنلاین بیشتر
فروشگاه اینترنتی

سایت های شرکتی

راه اندازی وبسایت با گرافیک منحصر به فرد برای برند شما بیشتر
سایت های شرکتی

وبسایت فروش محتوای آموزشی

این اپلیکیشن ها با قابلیت فروش آنلاین فایل های آموزشی... بیشتر
فروش محتوای آموزشی
هنگام بررسی سئو سایت با استفاده از یکی از ابزارهای مخصوص سئو، ممکن است اخطاری مبنی بر عدم وجود متا دیسکریپشن در بسیاری از صفحات سایتتان مشاهده کنید. اما قبل از اینکه کل ماه آینده را صرف نوشتن متا دیسکریپشن برای صفحات سایت کنید، کمی صبر کنید. شاید نیازی به نوشتن متا دیسکریپشن برای بسیاری از صفحات سایت نباشد. پیشنهاد میکنیم قبل از هر چیز مطلب متا دیسکریپشن چیست را مطالعه کنید. در ادامه این مطلب 5 دلیل برای ننوشتن متا دیسکریپشن توضیح داده می شود.

1. گوگل همواره در حال تست و تغییر نوع نمایش نتایج جستجو است

در ماه دسامبر سال گذشته گوگل بدون هیچ اطلاعیه قبلی محدودیت طول متادیسکریپشن را از 156 کارکتری به 265 کاراکتر تغییر داد. این مسئله موجب شد که طول متادیسکریپشن بسیاری از سایت ها نسبت به بقیه در نتایج جستجو خیلی کوتاه به نظر برسد. اما شش ماه بعد گوگل مجدداً محدودیت طول متادیسکریپشن را به حالت قبلی خود برگرداند. تصور کنید که تمام صفحات سایت را مطابق با استاندارد جدید بروزرسانی کرده و درست چند ماه بعد ببینید که همه چیز به روال سابق بازگشته است. اینجاست که تاسف زیادی خواهید خورد. بهینه سازی و انطباق سایت با چنین تغییراتی نیاز به صرف زمان زیادی دارد. بسیاری از وب سایت هایی که بدون متا دیسکریپشن بودند نمایش برجسته تری نسبت به سایت هایی داشتند که طول متادیسکریپشن صفحات آنها نسبت به استاندارد 155 کاراکتری، بهینه بود.

2. منابع انسانی پشتیبانی از یک وب سایت محدود است

اگرچه گوگل پیشنهاد می کند که تمام صفحات سایت دارای متادیسکریپشن باشند، اما در عین حال اعلام کرد که خود را ملزم به استفاده از این توضیحات در نتایج جستجو نمی داند. در این مورد گوگل بیانیه ای داده که در آن اعلام کرده "گوگل معمولا از متادیسکریپشن برای نمایش در نتایج جستجو استفاده می کند، اما اگر ببیند توضیح دقیق تری در متن صفحه وجود دارد، آن را انتخاب کرده و نمایش می دهد." بنابراین با توجه به محدودیت هایی که در منابع انسانی پشتیبانی از یک وب سایت وجود دارد، دلیلی وجود ندارد که زمان زیادی را صرف چیزی کنیم که گوگل معلوم نیست از آن استفاده کند یا نه.

3. گوگل معمولا توضیحات منتخب خود را نمایش می دهد

همانطور که در بالا گفته شد گوگل در بسیاری از موارد توضیحات متا دیسکریپشن شما را نادیده میگیرد و خود بخشی از محتوای سایت را انتخاب کرده و در نتایج جستجو نمایش می دهد. طبق تحقیقاتی که توسط وب سایت Yoast انجام شده گوگل در دو سوم موارد توضیحات ابتدایی پاراگراف اول محتوا را به جای متا دیسکریپشن، در نتایج جستجو نشان داده است. پس به نظر می رسد که صرف زمان برای بهینه سازی پاراگراف ابتدایی متن، اولویت بیشتری نسبت به بهینه سازی متا دیسکریپشن داشته باشد.

4. انتخاب توضیحات توسط گوگل در اغلب موارد نتیجه مثبتی به همراه دارد

وجود کلمات جستجو شده در متادیسکریشپن موجب ترغیب کاربران به کلیک بر روی یک سایت می گردد. بسیاری از پست های وبلاگ ها دارای کلمات کلیدی بلندی در محتوای خود هستند و از این رو به انواع مختلف سوالات می توانند پاسخ دهند. استفاده از یک توضیحات ثابت در یک صفحه، شانس حضور تمام کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربر را در نتایج جستجو کاهش می دهد. در نتیجه ریسک از دست دادن کاربران در چنین شرایطی به واسطه توضیحات انتخاب شده توسط گوگل کاهش می یابد.

5. همه صفحات دارای اهمیت یکسانی در سئو نیستند

اکثر وب سایت های بزرگ دارای هزاران یا میلیون ها صفحه هستند که نقش پر رنگی در کسب ترافیک ندارند. بنابراین صرف زمان در نوشتن متادیسکریپشن برای صفحاتی که از نظر سئو پتانسیلی برای کسب ترافیک در کلمات کلیدی خود را ندارند، بیهوده است. هیچ نیازی نیست که متادیسکریپشن برای تمام صفحات سایت نوشته شود. هنگام بررسی سئو سایت، مشخص کنید چه صفحاتی به متادیسکریپشن نیاز داند و چه صفحاتی نیاز به آن ندارند. دقت داشته باشید که هر محتوایی نیاز به نگهداری و بروزرسانی در آینده دارد. بنابراین نداشتن متادیسکرپیشن بهتر از داشتن یک متا دیسکریپشن قدیمی است. حال مهم این است که بدانید برای چه صفحاتی باید متادیسکریپشن بنویسید. در ادامه چهار دسته صفحاتی که نوشتن متادیسکریپشن برای آنها ضروری است معرفی می شوند.

1. صفحه اصلی

صفحه اصلی مهمترین صفحه سایت شما است و باید برای آن یک متادیسکریپشن عالی بنویسید. صفحه اصلی سایت برای هدایت کاربران به سایر بخش های سایت ایجاد می شود و از نظر بصری دارای اجزای بیشتری نسبت به سایر صفحات است. همچنین این صفحه نسبت به دیگر صفحات سایت دارای پاراگراف های متنی کمتری بوده و همه این شرایط نشان می دهد که صفحه اصلی نیاز به متادیسکریپشن دارد. این مسئله در مورد وب سایت هایی که می خواهند برند خود را معرفی کنند اهمیت دو چندان دارد. چرا که متادیسکریپشن در صفحه اصلی این گونه سایت باعث می شود تا کاربر درک بهتری نسبت به برند در نتایج جستجو داشته باشد.

2. صفحات محصولات و دسته بندی ها

سایت های فروشگاهی معمولا دارای صفحات دسته بندی ها و محصولات هستند که هدف آنها معرفی و فروش محصولات است. بنابراین نوشتن یک متادیسکریپشن عالی در این گونه صفحات کاری ارزشمند و عاقلانه است.

3. محتوایی که در گوگل دیده می شود

اگر وب سایت شما دارای چندین هزار صفحه است اما ترافیک سایت شما تنها توسط 10 درصد از آنها کسب می شود، پس بر روی همان ده درصد متمرکز کنید. بهینه سازی متادیسکریپشن صفحه ای قدیمی که در حال حاضر نقشی پر رنگی در ترافیک سایت ندارد، موجب بهبود وضعیت سایتتان نمی شود. متا دیسکریپشن صفحاتی را بهینه سازی کنید که درصد زیادی از ترافیک سایت را به خود اختصاص داده اند.

4. صفحاتی که در نتایج جستجو مشاهده می شوند، اما دارای محتوای متنی زیادی نیستند

صفحاتی که ارائه دهنده ویدئو، ویجت یا اپلیکیشن هستند، و یا صفحاتی مانند تماس با ما که دارای اطلاعات مهمی هستند معمولا فاقد توضیحات متنی خاصی برای گوگل هستند و یا توضیحات متنی آنها بسیا کم است. همین مسئله در مورد صفحاتی که حاوی لیستی از لینک ها می باشند نیز وجود داشته و گوگل در این گونه صفحات قادر به تولید توضیحات بهینه ای نیست. برای اینگونه صفحات نیز پیشنهاد می شود متادیسکریپشن مناسبی برای نمایش در نتایج جستجو نوشته شود.

جمع بندی

قبول این مسئله شاید کمی ساخت باشد، اما کاملا حقیقت دارد. سرمایه گذاری و صرف زمان برای نوشتن متا دیسکریپشن صفحه ای که نهایتا سالی چند بار توسط کاربران دیده می شوند، ضرورتی ندارد. این ها صفحاتی هستند که بهتر است انتخاب توضیحات آن را به گوگل واگذار کنید.
اجرای استارت آپ های حرفه ای

شرکت داده پردازان گیلاس شمال با دارا بودن سال ها تجربه ی موفق، قادر است تا شما را در رسیدن به اهدافتان یاری نماید.

برای مشاوره و شروع استارت آپ خود با مشاورین ما در تماس باشید
شرکت نرم افزاری گیلاس
با بیش از ده سال تجربه، قدم در راه تکنولوژی و نوآوری گذاشتیم. اگر ایده های خلاقانه ای دارید، ما می توانیم به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنیم.
اطلاعات تماس

کلیه حقوق برای شرکت داده پردازان گیلاس محفوظ می باشد.

.Made with in Gilace.com © All rights reserved