وبلاگ

جایی که اخبار بروز منتشر می کنیم

متا دیسکریپشن چیست و چگونه از آن برای بهبود سئو سایت استفاده کنیم؟

تیم تحریریه گیلاس

با گیلاس بی نهایت خود را بسازید

دسته بندی:

IT

زمان انتشار:

۰۲ بهمن ۱۳۹۷

مدت زمان مطالعه:

۸ دقیقه

نویسنده:

تحریریه گیلاس

تعداد بازدید:

۳۲ بازدید

تعداد دیدگاه:

بدون دیدگاه

وبسایت و اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی

آخرین سطح تکنولوژی برای راه اندازی فروشگاه آنلاین بیشتر
فروشگاه اینترنتی

سایت های شرکتی

راه اندازی وبسایت با گرافیک منحصر به فرد برای برند شما بیشتر
سایت های شرکتی

وبسایت فروش محتوای آموزشی

این اپلیکیشن ها با قابلیت فروش آنلاین فایل های آموزشی... بیشتر
فروش محتوای آموزشی
یکی از فاکتورهای مهم در سئو استفاده از متا دیسکریپشن (meta description) است. اگرچه گوگل همواره اعلام می کند که متا دیسکریپشن تاثیری در رتبه بندی صفحات ندارد اما در حقیقت نمی توان از تاثیر غیرمستقیم این متا تگ بر روی سئو چشم پوشی کرد. پارامترهایی مانند نرخ کلیک، پیش بینی کیفیت محتوای صفحه و در حالت کلی محتوای سایت، همگی با کمک متا دیسکریپشن بهینه، تحت تاثیر قرار می گیرند. به همین دلیل در این مطلب نحوه نوشتن صحیح متا دیسکریپشن را به صورت گام به گام توضیح خواهیم داد.

متا دیسکریپشن چیست؟

در حقیقت متا دیسکریپشن (Meta Description) متا تگی است که در آن توضیحات مختصری درباره موضوع صفحه داده می شود. این توضیحات در صفحه نتایج جستجو و زیر عنوان صفحه قرار می گیرند.

متا دیسکریپشن چه تاثیری در سئو دارد؟

در زمینه سئو، متا دیسکریپشن می تواند موجب افزایش کلیک، ترافیک، نرخ تبدیل و درآمد سایت شود:
افزایش نرخ کلیک سایت در نتایج جستجو: یک متا دیسکریپشن بهینه ارتباط مستقیم با افزایش نرخ کلیک دارد.
افزایش ترافیک: افزایش نرخ کلیک به واسطه بهینه سازی متا دیسکریپشن، منجر به افزایش ترافیک سایت می گردد.
افزایش نرخ تبدیل: متا دیسکریپشنی که با موضوع صفحه کاملا در ارتباط بوده، برای کاربران جذاب است و همچنین مطابق با خواسته اصلی کاربران نوشته شده است، می تواند منجر به افزایش قابل ملاحظه نرخ تبدیل گردد. علاوه بر این با افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت، گوگل نیز به ارتقا رتبه آن می پردازد.

تفاوت متا دیسکریپشن و اسنیپت نتایج جستجو

بعضی از افراد به صورت ناخواسته دو مفهوم متا دیسکریپشن و توضیحات نمایش داده شده در نتایج جستجو (اسنیپت نتایج جستجو) را به جای یکدیگر به کار می برند. اما متا دیسکریپشن و اسنیپت نتایج جستجو (search snippet)، دو چیز کاملا جدا از هم هستند. متا دیسکریپشن یک تگ HTML است که شما بر روی آن کنترل داشته و می توانید دست به ساخت و بهینه سازی آن بزنید. اما اسنیپت نتایج جستجو، توضیحاتی است که گوگل از صفحه شما انتخاب کرده و آن را در نتایج جستجو و زیر عنوان صفحه نمایش می دهد. این توضیحات می تواند همان توضیحات نوشته شده در متا دیسکریپشن باشد و یا اینکه گوگل به صورت اتوماتیک دست به تولید توضیحی متفاوت بزند. در حقیقت می توان گفت کنترل این قسمت در اختیار گوگل است.

طول بهینه متا دیسکریپشن چند کاراکتر است؟

براساس مطالعات انجام شده در چند سال گذشته، استاندارد طول متا دیسکریپشن بین 155 تا 165 کاراکتر است. دلیل این استانداردسازی این است که کل محتوای متا تگ توضیحات در نتایج جستجو نمایش داده شود. این کار از افزایش بانس ریت نیز جلوگیری می کند.

متا دیسکریپشن باید بیانگر چهره برند شما باشد

هر برندی دارای چهره و شخصیت مشخصیست که بیانگر هویت آن می باشد. هویت برند شما همان چیزی است که شما از خود در فضای آنلاین به نمایش می گذارید. هر متا دیسکریپشن باید علاوه بر مستقل بودن در راستای ارتقا هویت برند شما باشد. متا دیسکریپشن های سایت برای افراد مختلفی که کلمات کلیدی یکسانی را جستجو کرده اند به نمایش گذاشته می شود. با هدف گذاری بر روی افرادی که هدف آنها از جستجو با محتوای ارائه شده در سایت شما هم راستا است، می توانید نظر آنها در نتایج جستجو به سمت سایت خود جلب کنید.

متا دیسکریپشن باید حاوی کلملت کلیدی مورد جستجوی کاربران باشد

اگرچه به گفته گوگل وجود کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن، تاثیری در رتبه بندی صفحات سایت ندارد، اما با نگاهی به نتایج جستجو متوجه می شوید که گوگل کلمات مورد جستجوی کاربر در متا دیسکریپشن را پررنگ می کند. این مسئله دلیلی بر در نظر گرفتن این پارامتر در رتبه بندی سایت ها نیست، اما از آنجایی که کاربر در صفحه نتایج جستجو به دنبال نزدیک ترین آیتم به خواسته خود است، پررنگ کردن کلمات کلیدی می تواند کاربر را متعاقد کند که نتیجه مورد نظر او با چیزی که به دنبالش است، ارتباط نزدیک تری دارد. در نتیجه وجود کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن یکی از روش های بهینه سازی آن است.

از تیترهای محبوب در شبکه های اجتماعی در متا دیسکریپشن استفاده کنید

با شناسایی تیترهایی محبوب در شبکه های اجتماعی شما می توانید علایق مخاطبین خود را بفهمید. دنبال کردن اینفلوئنسرها در حیطه کاری شما یکی از استراتژی های خوب برای انجام هر چه بهتر این کار است. با تمرین و تکرار در این کار می توانید در نوشتن متا دیسکریپشن هایی که بتواند جذاب تر باشد، خبره شده و از این طریق نرخ کلیک صفحات سایت را افزایش دهید.

متا دیسکریپشن صفحات را خاص تر بنویسید

در متا دیسکریپشن همان چیزی را بنویسید که محتوای شما را متفاوت و خاص تر کرده کرده است. به عنوان مثال اگر محتوای شما درباره ساختن صفحه لاگین در php است، به عبارت کلی ساختن صفحه لاگین بسنده نکرده و کلمه php را نیز در متادیسکریپشن قید کنید.

به دنبال فریب دادن کاربر نباشید

تلاش برای فریب کاربران و ترغیب غیر واقعی آنها برای کلیک بر روی سایت، کار صحیحی نیست. متا دیسکریپشن صفحه باید درباره چیزی باشد که کاربر به دنبال آن است. برای مثال اگر از عبارات "همراه با تخفیف" یا "ارزان" در متا دیسکریپشن صفحات فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید، قیمت محصولات شما می بایست پایین تر و همراه با تخفیف باشد. در غیر این صورت اعتماد کاربر را از دست داده و احتمالا او هیچگاه به سایت شما بازنخواهد گشت.

متا دیسکریپشن صفحات قدیمی تر را بروزرسانی کنید

یکی از کارهایی که باعث افزایش بازدید سایت و بخصوص صفحات قدیمی آن می شود، بروزرسانی متا دیسکریپشن صفحات قدیمی تر سایت است. با این کار می توانید توجهات بیشتری از کاربران شبکه های اجتماعی دریافت کنید. پس از بروزرسانی متا دیسکریپشن صفحات قدیمی و با اشتراک گذاری مجدد لینک آنها، می توانید نمایش بهتری از سایت خود داشته باشید.

حرف آخر

در نوشتن متا دیسکریپشن دقت داشته باشید که بین پارامترهای ماکسیمم طول، وجود عبارت جذاب، وجود کلمات کلیدی، برندینگ مناسب و هویت سایت می بایست تعادل وجود داشته باشد. همچنین در نوشتن متا دیسکریشپن، مخاطب خود را هدف قرار داده و با توجه به نیاز آنها به بهینه سازی آن بپردازید
منبع: وبسایت yoast
اجرای استارت آپ های حرفه ای

شرکت داده پردازان گیلاس شمال با دارا بودن سال ها تجربه ی موفق، قادر است تا شما را در رسیدن به اهدافتان یاری نماید.

برای مشاوره و شروع استارت آپ خود با مشاورین ما در تماس باشید
شرکت نرم افزاری گیلاس
با بیش از ده سال تجربه، قدم در راه تکنولوژی و نوآوری گذاشتیم. اگر ایده های خلاقانه ای دارید، ما می توانیم به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنیم.
اطلاعات تماس

کلیه حقوق برای شرکت داده پردازان گیلاس محفوظ می باشد.

.Made with in Gilace.com © All rights reserved